Jom Sembang Lebat

Wednesday, September 16, 2009

Assalamualaikum..
The moment aku kena tag, aku terpaksa jawab. Jawapan dlm survey ni bukan 100% reliable ye sebab aku jawab main2 je.


1) Nama Timangan

Luqman, man, man tayar, orang tua, tok man..

2) Anda seorang yang...


Pendiam bg org yg tak dikenali, panas baran

3) Insan Teristimewa

Our beloved prophet s.a.w

4) Lagu Kesukaan

Takde

5) Makanan Kesukaan

Nasi lauk ikan kerisi

6) Sikap yang membuatkan anda stress

Berlengah-lengah, kedegilan, keengganan utk bekerjasama dan kemalasan(aku mmg tak suka org yg macam ni)

7) Warna kegemaran

Hijau dan putih

8) Benda yang ada dalam beg

Udara

9) Bila kali terakhir menangis


Masa qiamullail

p/s: soalan survey macam ni bagi aku sesuatu yg membuang masa, tak berfaedah. sape2 pun bleh goreng jawapannye.

Sunday, September 13, 2009

i'Tikaf dan Mujahadah..

Assalamualaikum w.b.t kepada sahabat-sahabat dan juga saudara seislam sekalian semua..

Pada 11-12 September (kelmarin la tu), aku menyertai program iktikaf bersama-sama sahabat yg baru sahaja aku kenali. Jazakallah khairan kathira kpd khidir, kalau bukan kerana die aku takkan berkenalan dgn mereka. Aku dapat merasa rahmatNya berkenalan dgn mereka, setelah 5 tahun aku tak ikut program-program tarbiyyah. Betul tu, sejak aku masuk ke matrikulasi, terputus hubungan dgn geng2 usrah aku sebab masing-masing pun ikut haluan sendiri. Bahkan aku sendiri pun dah mula menjauhi, seolah-olah aku tak nak kpd tarbiyyah. Tapi, masa aku mula masuk tahun 4 (tahun lepas), aku mula terasa nak kembali kpd program tarbiyyah.

Baiklah, kembali kepada tajuk asal, program yg aku ikuti ni memang banyak input yg aku dapat. Nak ceritakan satu-satu pun rasa malas gak, jadi aku terus ke conclusion la..
Sepanjang program kecil tu berlangsung, ada 3 pengisian; Ramadhan bulan ghazwah (perang @ jihad), Perkara-perkara yg menghalang diri dpd mengenal Allah, Ramadhan bulan keteguhan hati di jalan dakwah. Tapi, dpd ketiga-tiga ni, aku simpulkan yg Ramadhan bulan mujahadah.


Khidir menjamu kurma semasa berbuka di masjid MMU



Jemput makan semua,satu bungkus boleh kongsi 2 orang..



Waktu sahur di masjid selat





(click "read more" for more photos...)






















Walaupun tak sampai sehari aku kenal diorang ni, tapi dah macam keluarga sendiri..





Thursday, September 10, 2009

Cerita Ustaz ku..

Assalamualaikum w.b.t kpd semua sahabat2 sekalian.
Sebenarnya aku tak tau nak bubuh tajuk apa kat entry kali ni, jadi terima sajalah apa yg ada. Dalam entry kali ni, aku nak kongsi beberapa perkara bersama sahabat-sahabat sekalian.

Yang pertama sekali, cerita dpd Ustaz yg juga pernah jadi Naqib usrah aku semasa di SMIH dahulu kala yg digelar ustaz Z (nama sebenar tak boleh didedahkan utk mengelakkan sebarang fitnah). Ceritanya mengenai arwah ustaz yg pernah mengajar beliau semasa menghadapi sakaratul maut. Beberapa minit sebelum roh beliau ditarik, disuruh anak muridnya perhatikan kaki beliau, kemudian bagaimana rohnya ditarik dari bawah ke atas.
Ustaz Z pun perhatikanlah kaki gurunya, guru dia dah terasa sakit di kaki, spt disiat kulit. Perlahan-lahan kaki guru dia "jatuh" dan tak lagi bergerak. Kemudian, pinggang pulak, sakitnye tak terperi sampai pinggang pun dah "mati". Kedua-dua belah tangan pun terus lumpuh. Kemudian naik ke dada, sesak nafas. Akhirnya bila sampai ke pangkal halqum, guru tu terus berdiam diri bersedia untuk mengucap. Lepas sahaja keluar kalimah "lailahaillallah, Muhammad rasulullah" terus senyap, dipejam mata n dgn tenang menghembuskan nafas terakhir.

Bila aku teringatkan cerita Ustaz Z ni, terasa meremang bulu roma. Kadang-kadang makan pun tak lalu. Boleh ke aku pergi dgn tenang seperti gurunya tadi?
Adakah kita bersedia menghadapi mati?

Perkara kedua, masa aku tengah solat maghrib semalam, tiba-tiba saje aku tersentak bila terdengar imam baca "fawailullil musollin.al-latzina hum an solatihim saahun." di mana maksudnya "maka ke neraka wail bagi orang2 yang solat.mereka yg di dalam solatnya main-main (solat sambil lewa)"..
Hati aku betul-betul tersentak, air mata mula mengalir. Ayat ni memang satu tamparan bagi aku yg kadang-kadang bila solat masih teringat benda selain Allah, duniawi. Rupanya penyakit wahan aku belum sembuh sepenuhnya lagi.

Yang ketiga,petang tadi aku discuss dgn supervisor aku mengenai PSM aku. Aku discuss mengenai masalah nak jalankan ujian prestasi enjin, iaitu dynamometer kat UTeM tak bleh pakai sebab baru dipindahkan. Discuss punya discuss dgn supervisor aku, dia pun call makmal automotif di UTM skudai utk pinjam facility di sana. Terus dapat kata putus, maka masalah aku hampir selesai. Dalam hati aku, ada sikit rasa tak puas hati dgn org kat UTM. Mana tak nye, bila aku yg call dia buat macam tak nak layan. Bila lecturer yg call, baru dia nak layan elok-elok. Baiklah kembali ke cerita asal, terasa ringan sikit bahu aku. Masa aku nak balik, aku sempat ke masjid buat sujud syukur. Ni lah kali pertama aku sujud syukur.

Itu sahaja yg aku nak cerita pd entry kali ni. Hanya sekadar berkongsi pengalaman, takde kena mengena dgn mana-mana pihak. Sekian, wassalam..



Menjaga Wudhu' Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian.
Pada bulan Ramadhan yg mulia ini, aku nak ambil kesempatan ni utk berkongsi sedikit sebanyak mengenai wudhu'..

Allah berfirman:

"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan shalat, maka (1) basuhlah mukamu dan (2) tanganmu sampai dengan siku, dan (3) sapulah kepalamu dan (4) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh (berhubungan seks dengan) perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayamumlah dengan tanah yang baik (bersih); (1) sapulah mukamu dan (2) tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak ingin menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan* kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur." (al-maa'idah ayat 6)

Dpd perintah wudhu' ni, boleh la kita buat kesimpulan, wudhu' sendiri bukan sahaja sebagai rukun ibadah, tetapi juga merupakan satu 'ibadah.

Kita ketahui ramai sahabat-sahabat Nabi s.a.w yg sentiasa dalam keadaan berwudhu'. Bila saja terbatal wudhu', mereka segera ambil wudhu'..
Eloklah kita amalkan macam tu pada bulan Ramadhan, terutamnya kalau terlalu sibuk utk bertadarus atau solat sunat, cukup shj dgn berwudhu', dapat pahala. Dgn berwudhu' juga, kita boleh mengelakkan dehydration semasa kita sedang berpuasa. Antara sebab2 kita rasa pening dan tak bermaya masa tgh puasa adalah dehydration iaitu kehilangan air melalui kencing, peluh dan juga pernafasan.
Bila berwudhu' juga, kita sentiasa dlm keadaan suci. Dah dapat pahala, kehilangan air yg banyak dapat dielakkan, dgn berwudhu' juga kita boleh sejukkan badan kita, tambah lagi diampunkan pula dosa-dosa kecil.

Jadi, pada bulan Ramadhan ni, sekiranya terkentut dan sebagainya, janganlah malas nak ambil wudhu' tu.
Insyaallah, setiap amalan yg konsisten akan menjaminkan syurga untuk kita walaupun sekadar jaga wudhu' dan solat fardhu 5 kali sehari.



Thursday, September 3, 2009

1 Malaysia cuma angan2 kosong kalau...

Assalamualaikum.. Aku saje2 letak tajuk tu, nak kasi menarik. Tapi, kali ni ade la sikit kaitannya dgn konsep 1 Malaysia.


Dalam solat berjemaah, kesempurnaan saf perlu diambil berat. Malangnya, ramai yg ambil ringan. Malah, ada yg berdegil tak mau rapatkan saf mereka.

---------------------------------------------------------------------------------------
Banyak sekali dalil yang memberikan penjelasan tentang wajibnya untuk meluruskan dan merapatkan shaff, di antaranya adalah sebagai berikut :


1. Nash yang menggunakan bentuk kata kerja perintah (fi’lul-amr). Di antaranya adalah :

a. Menggunakan kalimat [أحسنوا إقامة الصفوف في الصلاة] = “Baguskanlah dalam menegakkan shaff dalam shalat”.


Dari Abi Hurairah radliyallaahu ‘anhu, bahawasannya Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :

أحسنوا إقامة الصفوف في الصلا ة خير صفوف الرجال في الصلاة أولها وشرها آخرها وخير صفوف النساء في الصلاة آخرها وشرها أولها

“Baguskanlah di dalam menegakkan shaff di dalam shalat. Sebaik-baik shaff lelaki di dalam shalat (berjama’ah) adalah yang shaff pertama dan yang paling buruk adalah yang paling akhirnya. Dan sebaik-baik shaff para wanita di dalam shalat (berjama’ah) adalah yang paling akhir dan yang paling buruk adalah yang shaff pertama”. (HR. Ahmad dalam Musnadnya, serta dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih At-Targhib wat-Tarhib nombor 499)


b. Menggunakan kalimat [سووا صفوفكم] = “Luruskan shaff kalian”.


Dari Anas bin Malik radliyallaahu ‘anhu dia berkata : Telah berkata Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam :

سووا صفوفكم فإن تسوية الصف من تمام الصلاة

“Luruskan shaff kalian kerana lurusnya shaff merupakan sebahagian daripada kesempurnaan shalat (berjama’ah)” (HR. Muslim nombor 433).

c. Menggunakan kalimat [أقيموا صفوفكم وتراصوا] = “Luruskan dan rapatkan shaff kalian”.

Dari Anas dia berkata : Telah ditegakkan shalat berjama’ah (iqamat), kemudian Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam berbalik menghadap kami dan bersabda :

أقيموا صفوفكم وتراصوا فإني أراكم من وراء ظهري

“Luruskan dan rapatkan shaff kalian kerana aku dapat melihat kalian daripada balik punggungku” (HR. Bukhari nombor 719).

d. Menggunakan kalimat [رصوا صفوفكم وقاربوا بينها وحاذوا بالأعناق] = “Rapatkanlah shaff kalian, dekatkanlah antara shaff, dan ratakanlah leher kalian”.

Dari Anas bin Malik radliyallaahu ‘anhu dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bahawasannya beliau bersabda :

رصوا صفوفكم وقاربوا بينها وحاذوا بالأعناق فو الذي نفسي بيده إني لأرى الشيطان يدخل من خلل الصف كأنها الحذف

“Rapatkanlah shaff kalian, dekatkanlah antara shaff, dan ratakanlah leher kalian. Demi Dzat yang jiwaku di dalam genggaman tangan-Nya, sungguh aku melihat syaithan menyusup di celah-celah shaff seperti anak kambing” (HR. Abu Dawud nombor 667 dan Nasa’i nombor 815; dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud nombor 621 dan Shahih At-Targhib wat-Tarhib nomor 494).

e. Menggunakan kalimat [استووا ولا تختلفوا] = “Luruskanlah (shaff kalian) dan jangan bercerai-berai”.

Dari Abu Mas’ud radliyallaahu ‘anhu dia berkata : Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :

استووا ولا تختلفوا فتختلف قلوبكم

“Luruskanlah (shaff kalian) dan jangan bercerai-berai sehingga akan tercerai berai hati kalian” (HR. Muslim nombor 432).


f. Menggunakan kalimat [أقيموا الصفوف] = “Tegakkanlah shaff-shaff”; dan [وحاذوا بين المناكب وسدوا الخلل ولينوا في أيدي إخوانكم] = “Rapatkanlah bahu-bahu, tutuplah celah-celah, dan berlemah-lembutlah terhadap saudara kalian”.

Dari Ibnu ‘Umar radliyallaahu ‘anhuma bahawasannya Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :

أقيموا الصفوف فإنما تصفون بصفوف الملائكة وحاذوا بين المناكب وسدوا الخلل ولينوا في أيدي إخوانكم ولا تذروا فرجات للشيطان ومن وصل صفا وصله الله تبارك وتعالى ومن قطع صفا قطعه الله

“Tegakkanlah shaff-shaff, sesungguhnya apabila kalian melaksanakannya, maka itu seperti shaf-shaf malaikat. Rapatkanlah bahu-bahu, tutuplah celah-celah, dan berlemah-lembutlah terhadap saudara kalian, serta jangan biarkan ada celah untuk syaithan. Barangsiapa menyambung shaff, Allah akan menyambung hubungan dengannya. Barangsiapa memutuskan shaff, maka Allah akan memutuskan hubungan dengannya” (HR. Ahmad, Abu Dawud, dan An-Nasa’i; serta dishahihkan Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud nombor 620 dan Shahih At-Targhib wat-Tarhib nombor 495).


2. Nash-nash yang menggunakan kata kerja yang disertai Lamul-amr (huruf lam yang memberikan makna perintah), seperti :


a. Dari An-Nu’man bin Basyir radliyallaahu ‘anhu bahawasannya Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :

لتسون صفوفكم أو ليخالفن الله بين وجوهكم

“Hendaklah kalian meluruskan dan merapatkan shaff kalian, atau Allah akan memalingkan diantara wajah-wajah kalian” (HR. Bukhari nombor 717 dan Muslim 436).


b. Dari An-Nu’man bin Basyir radliyallaahu ‘anhu bahawasannya Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :

لتقيمن صفوفكم أو ليخالفن الله بين قلوبكم

“Hendaklah kalian meluruskan dan merapatkan shaff atau Allah akan mencerai-beraikan hati kalian” (HR. Abu Dawud nombor 662; dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud nombor 616 dan Shahih At0Targhib wat-Tarhib nombor 516)


3. Nash-nash yang mengandung la an-nahiyyah (huruf لا yang mengandung arti larangan), sedangkan larangan memberikan pengertian pengharaman kecuali terdapat qarinah (keterangan) yang menjelaskan ketidakharamannya. Qarinah yang ada justeru menguatkan perintah beliau untuk meluruskan dan merapatkan shaff, bukan sebaliknya. Di antaranya terdapat beberapa hadits berikut :

a. لا تذروا فرجات للشيطان = “janganlah kalian biarkan terdapat celah untuk syaithan” (HR. HR. Ahmad, Abu Dawud, dan An-Nasa’i; serta dishahihkan Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud nombor 620 dan Shahih At-Targhib wat-Tarhib nombor 495).

b. لا تختلفوا فتختلف قلوبكم = “janganlah kalian bercerai-berai dalam (shaff) sehingga hati kalian akan tercerai-berai” (HR. Muslim nombor 432).

c. لا تختلف صدوركم فتختلف قلوبكم= “jangan sampai dada kalian tidak lurus, sehingga hati kalian akan tercerai berai” (HR. Ibnu Khuzaimah dalam Shahihnya nombor 1551 dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Shahih At-Targhib wat-Tarhib nombor 513).


d. تختلف صفوفكم فتختلف قلوبكم لا = “jangan sampai shaff-shaff kalian bercerai-berai sehingga hati kalian akan tercerai berai” (HR. Ibnu Khuzaimah dalam Shahihnya nombor 1552 serta dishahihkan Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud nombor 620 dan Shahih At-Targhib wat-Tarhib nombor 495).

4. Kenyataan yang ada memberikan bukti bahwa shaff shalat yang tercerai-berai mengakibatkan tercerai-berainya hati dan wajah.


5. Sabda Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam : إياي والفرج ( “jauhkanlah aku dari celah-celah” ); yaitu celah di dalam shaff (HR. Thabrani dalam Al-kabir dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Ash-Shahiihah nombor 1757).

6. Penolakan dan pengingkaran shahabat Anas bin Malik radliyallaahu ‘anhu terhadap orang-orang yang tidak menegakkan shaff sebagaimana yang diriwayatkan oleh Busyair bin yasar Al-Anshari bahwa dia (Anas bin Malik radliyallaahu ‘anhu) datang ke Madinah, lalu ditanya,”Apa yang engkau ingkari dari perbuatan kami sejak engkau bersama Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam?”.

Dia menjawab :

ما أنكرت شيئا إلا أنكم لا تقيمون الصفوف

“Tidak ada yang aku ingkari kecuali kalian tidak lagi menegakkan shaff-shaff” (HR. Bukhari nombor 1724).

7. Allah mengancam akan memutuskan rahmat bagi orang-orang yang memutus barisan shaff sebagaimana terdapat dalam hadits Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam :

ومن وصل صفا وصله الله تبارك وتعالى ومن قطع صفا قطعه الله

“Dan barangsiapa yang menyambung shaff, Allah akan menyambungnya dan barangsiapa yang memutuskan shaff, maka Allah akan memutuskannya”.

Ancaman akan diputuskannya rahmat dari Allah tidak mungkin hanya disebabkan meninggalkan perkara yang mustahab (sunnah) saja, tetapi pasti merupakan perkara yang wajib.

8. ‘Umar (diriwayatkan oleh Bukhari dalam Shahihnya nomor 3700) dan Bilal (diriwayatkan oleh Abdurrazzaq 2/47/2435 dan Ibnu Abi Syaibah 3534. Lihat juga Al-Fath 2/210) radliyallaahu ‘anhuma memukul kaki orang-orang yang tidak meluruskan shaff. Ibnu Hazm berkata : “Umar dan Bilal radliyallaahu ‘anhuma tidak mungkin memukul kaki seseorang jika hanya meninggalkan sesuatu yang tidak wajib”.

9. Anas bin Malik radliyallaahu ‘anhu menyerupakan orang-orang yang tidak meluruskan shaff dengan keledai liar, sebagaimana atsar shahih dalam Shahih Bukhari.

Itulah sebagian penjelasan mengenai wajibnya merapatkan dan meluruskan shaff dalam shalat berjama’ah. Wallaahu a’lam.

http://soaljawab.wordpress.com/2007/06/22/rapatkan-saf-jangan-kedekut-sejadah/
----------------------------------------------------------------------------------------

Jadi, dpd posting yg aku copy ni dah jelas melurus dan merapatkan saff adalah kewajipan dlm solat berjemaah.

Kaitan dgn tajuk atas tu, macam mana kita nak bersatu sedangkan saff dlm solat pun masih tak sempurna?
Segalanya bermula dpd solat..


Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!