Jom Sembang Lebat

Sunday, September 13, 2009

i'Tikaf dan Mujahadah..

Posted on 9:10 PM by Ghuroba'

Assalamualaikum w.b.t kepada sahabat-sahabat dan juga saudara seislam sekalian semua..

Pada 11-12 September (kelmarin la tu), aku menyertai program iktikaf bersama-sama sahabat yg baru sahaja aku kenali. Jazakallah khairan kathira kpd khidir, kalau bukan kerana die aku takkan berkenalan dgn mereka. Aku dapat merasa rahmatNya berkenalan dgn mereka, setelah 5 tahun aku tak ikut program-program tarbiyyah. Betul tu, sejak aku masuk ke matrikulasi, terputus hubungan dgn geng2 usrah aku sebab masing-masing pun ikut haluan sendiri. Bahkan aku sendiri pun dah mula menjauhi, seolah-olah aku tak nak kpd tarbiyyah. Tapi, masa aku mula masuk tahun 4 (tahun lepas), aku mula terasa nak kembali kpd program tarbiyyah.

Baiklah, kembali kepada tajuk asal, program yg aku ikuti ni memang banyak input yg aku dapat. Nak ceritakan satu-satu pun rasa malas gak, jadi aku terus ke conclusion la..
Sepanjang program kecil tu berlangsung, ada 3 pengisian; Ramadhan bulan ghazwah (perang @ jihad), Perkara-perkara yg menghalang diri dpd mengenal Allah, Ramadhan bulan keteguhan hati di jalan dakwah. Tapi, dpd ketiga-tiga ni, aku simpulkan yg Ramadhan bulan mujahadah.


Khidir menjamu kurma semasa berbuka di masjid MMU



Jemput makan semua,satu bungkus boleh kongsi 2 orang..



Waktu sahur di masjid selat





(click "read more" for more photos...)






















Walaupun tak sampai sehari aku kenal diorang ni, tapi dah macam keluarga sendiri..





2 Response to "i'Tikaf dan Mujahadah.."

Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!