Jom Sembang Lebat

Friday, April 16, 2010

Berhijrah...

Posted on 12:22 PM by Ghuroba'

Assalamualaikum semua..
Buat rakan2, ikhwah akhawat, pembaca setia, pembaca tak setia, dan para bloggers sekalian.Alhamdulillahi rabbil-'alamin, selawat dan salam setinggi-tinggi selawat kepda junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w yg tercinta.
Segala puji bagi Allah, selaku rabbul 'alamin yg telah memanjangkan hayat ana sesaat demi sesaat utk ana teruskan ber-blogging.


Amma ba'd..
Diri ana sedang berhijrah. Hijrah memerlukan pengorbanan dan juga menuntut supaya kita bermujahadah.

Setelah tak sampai sebulan ana bekerja di gelang patah, ana telah membuat keputusan untuk berhenti kerja dan fokus untuk meng-apply untuk sambung belajar. Keputusan ini bukanlah keputusan yang melulu, tapi genap selama 3 minggu ana lakukan solat istikharah untuk membuat keputusan tersebut.

Akhirnya ana memberanikan diri untuk berhenti kerja di kilang tersebut. Pasal apa ana berhenti? Dulu ana pernah beritau pd seorang ikhwah bernama fais, "syeikh, kalau kerja ana ni menjejaskan komitmen ana terhadap dakwah, ana lebih rela berhenti". Tak tersangka ia menjadi kenyataan.

Kenapa pulak ana nak sambung belajar? Jwapannya, sealunya org yang tengah belajar, yg menuntut ilmu ni lah yg paling aktif bergerak dlm kerja dakwah. Dan inilah platform yg ana pilih utk medan yg mulia ini.

Tapi boleh ke diri ana kejar mereka yg dah lama menceburi bidang ini? Wallahualam. Allah tidak menilai hasil usaha seseorang, tapi yg dinilaiNya adalah usaha kita.

Alhamdulillah, ana telah merasa sedikit cebisan dari kemanisan dlm kerja dakwah ini. Baru-baru ni ana dijadikan fasilitator utk program motivasi pelajar sekolah "Keindahan Bersama Mu" di surau Jauharul Mutaqin, mutiara rini. Selain dpd aktiviti tu, ana juga dilantik menjadi Naqib (murabbi/tok guru/bapa angkat) untuk usrah di Sekolah teknik JB.

Itulah serba sedikit yg ana boleh ceritakan dalam kesibukan ana dlm menyebarkan ayat2 Allah s.w.t walaupun hanya dgn satu perkataan. Walaupun pengalaman dan keyakinan ana masih di tahap yg rendah, ana cuma mampu berserah serta berusaha dgn cebisan2 pengalaman ana yg sedikit.

sekian..

"Mencari istirehat di dunia ini tidak dibenarkan sama sekali bagi org yang punya harga diri. Kerana pada suatu masa, mereka tetap akan merasa letih pada bila2 pun." (Imam As-Syafi'e)

No Response to "Berhijrah..."

Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!