Jom Sembang Lebat

Tuesday, August 4, 2009

H1N1 perlu dipandang serius

Posted on 2:59 PM by Ghuroba'

Wabak influenza A H1N1, atau swine flu tidak asing lagi di negara kita. Wabak ni memang hebat, dalam masa 3 bulan aje dah mencecah 1400 kes (skang dah lebih).

Banyak sekolah dan IPT terpaksa cuti awal gara2 H1N1. Langkah2 berjaga2 pun diambil (walaupun tak berkesan). Fenomena mcm ni sangat menakutkan. Tambah lagi dengan 7 kes kematian baru2 ni. Mulanya dengan 2 kes kematian, dalam 2-3 minggu gak dah cecah 7 orang.
Persoalannya, kes H1N1 ni tidak dipandang berat. Lepas dah tutup skolah, pelajarnya dibiar macam tu je. Malah mereka yg mungkin dijangkiti tapi tak menunjukkan simptom boleh merayau2 lagi. H1N1 bukan saje bleh berjangkit di sekolah atau IPT je, tapi apa pula ceritanya di pusat membeli belah, tempat kerja, dan karnival2 yg difatwakan haram (jom heboh)?
Selain tu, Malaysia merupakan antara negara yg pertama mendapat bekalan vaksin H1N1. Tapi, mana letaknya vaksin tu? Untuk mencegah dpd merebaknya wabak ni, program vaksin (mass vaccination progaram) patut dianjurkan, di mana semua org di malaysia mendapat suntikan vaksin. Kalu tak boleh pun, mereka yg pulang dr luar negara perlu terus disuntik dgn vaksin di mana2 terminal.

Bagi yg muslim pula, ingatlah wabak spt H1N1 merupakan satu peringatan dpd yg Esa. Ingatlah Dia, betulkan sikap kita yg merugikan. Kembalilah kpd Quran dan Sunnah. Amalkan amar ma'ruf nahi munkar, bala Tuhan tak kira yg baik atau jahat. Semua akan terkena.

1 Response to "H1N1 perlu dipandang serius"

Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!