Jom Sembang Lebat

Wednesday, January 28, 2009

jom masak: Ayam Masak Merah!!

Posted on 4:43 PM by Ghuroba'

Bahan2 nyer:
- cili boh
- gula + garam
- bawang merah n bawang putih (kupas, potong)
- ayam
- serbuk kunyit

Methoda :
1) Mula2 korang peram ayam tu ngan serbuk kunyit. Buat ayam goreng dulu.
2) Dah tu, korang tumiskan bawang merah n bawang putih.
3) Masukkan cili boh, ngan air sikit.
4) Masukkan gula lebih kurang 3 sudu makan. Garam 1 sudu..
5) Masukkan ayam goreng tadi dlm kuah tu..jadi la ayam masak merah..hahahaha

*** SELAMAT MENCUBA****

4 Response to "jom masak: Ayam Masak Merah!!"

.
gravatar
bingkisaNurani Says....

salam..

tahniah coz pos topic pasal masak2 ni..

cuma, garam tu x banyak sangat ker..1 sudu? kalo ana, juz tabur sket jer..secukup rasa..

n kalo nak sedap n ilang hangir, ayam tu randam ngan air asam..kalo x nak goreng pun blh, rebus ngan asam keping..kurang sket kolestrol.. :)

.
gravatar
luqman Says....

ha? tak pernah pun dgr ayam rendam dlm air asam. mak ana just basuh je terus ayam tu..ni ayam masak merah resepi bujang nyer.
buat pembaca semua..ade satu lagi ingredient yg aku lupa nak masukkan iaitu..kicap manis..

.
gravatar
bingkisaNurani Says....

rendam dalam air asam jawa..
try la..insyaallah hanyir berkurangan..

kalo kicap manis tu, letak kicap cap kipas..sedap insyaallah..

tapi kalo x letak kicap pun xpe..

Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!