Jom Sembang Lebat

Sunday, October 5, 2008

Resepi2 yg cambest: ikan bawal masam manis...

Posted on 8:09 PM by Ghuroba'

Cuba la resepi ni. Ingredients die pun aku rujuk mak aku gak. Tapi lain orang, lain ingredient nyer.
-Ikan Bawal (tak kisah braper ekor pun. Janji dah siang, dah buang perut)
-serbuk kunyit
-sos tomato, sos cili, kicap manis
-gula sikit
-garam sikit giler
-bawang (merah, putih dan besar)
-halia
Ok, mula2 basuh dlu ikan, kunyitkan, biar peram 30 minit (bt ikan goreng dlu). Ha, ni tips ikan goreng yg berjaya. Isi minyak masak sampai tak lebih dr 1/2 kuali tu. Panaskan sampai kuali berasap. Biarkan api besar. Masukkan ikan bawal, jangan slowkan api. Ikan tu kalu bleh jangan masukkan semua skali gus. Biar ikan tu "berenang" bebas dlm kuali tu. Dah garing, keluarkan semua ikan2 tu. Bawang2 dan halia yg dah siap potong tu tumis dlu. Pastu tuang sos tomato sampai mcm dah nak abis. Tuangkan secawan air, masukkan kicap (skit je), sos cili (1/3 dpd sos tomato) pastu kacau sampai sebati. Campurkan gula ngan garam. Nisbah gula:garam mesti 3:0.001 (dlm ukuran sudu). Rasa sikit ngan hujung lidah, pastu ape lagi..campak jela ikan bawal tadi dlm kuah masam manis tu. Dah siap. Ok? bleh jib? eh eh eh..

No Response to "Resepi2 yg cambest: ikan bawal masam manis..."

Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!