Jom Sembang Lebat

Thursday, June 4, 2009

Jauh Perjalanan, Luas pandangan

Posted on 7:52 AM by Ghuroba'

Assalamualaikum..
Masa cuti 3 bulan ni la aku berjalan sakan ngan keluarga aku. Mula2 aku ke PJ jenguk2 kazen aku. Kemudian ke Ipoh, sebab Abah aku kena melawat student buat Latihan Industri, lepas tu patah balik ke PJ, then ke Kuantan.

Ni lah namanya bermusafir. Aku suka jalan2 camni. Aku tak tau pasal ape, dpd kecik2 dulu aku suka jalan jauh2. Sebab dalam perjalanan tu boleh tengok macam2 pemandangan. Aku boleh skor subjek geografi masa PMR dulu2 sebab ni lah. Kawasan mana yang berpaya, kawasan mana plak yg banyak kilang.

Bila kita bermusafir, kita akan meluaskan pandangan kita. Teringat plak satu nasyid lama masa aku tadika dulu2..

Berjalan bermusafirlah
Melihat keagungan Allah
Meninjau menitilah
Rahsia ciptaan Allah
Ziarahilah makam kekasih Allah
Kenalilah Rasulullah
Tanamkan jiwa insan murabbi
Semangat kekasih Ilahi
Marilah bermusafir
Laksanakan tuntutan jiwa
Bermusafir berkelana
Luaskan pandangan saujana
Bermusafir berkelana
Kenalilah Tuhan maha pencipta
Allahurabbi..Allahurabbi..
Berbekalkan keimanan penyuluh
di sepanjang zaman
Mengharap keredhaan
Do'a menjadi kelaziman
Penat lelah mainan safar
Tempuhi ranjau banyak bersabar
Letih lesu tidak menentu
Syurga menjadi idaman qalbu..

--Habis--

No Response to "Jauh Perjalanan, Luas pandangan"

Don't just say

Don't just: Earth Hour 2012 is happening on 31 March 2012, at 8.30 - 9.30pm. Let's all make a pledge to support this event!